Monday, August 22, 2011

3 jenis kuih yang wajib aku cari di bazar ramadhan !

 

Assalamualaikum….

 

Wah wahh cerita pasal bazar ramadhan, dah terbayang-bayang kat dalam kepala otak aku ni suasana bazar yang ramai orang, yang bising, yang penuh dengan bau makanan goreng-goreng. Pergghh..

 

Kalau pergi bazar, semua makanan nampak sedap. Benda yang kau tak suka atau benda yang kau tak pernah makan pun kau boleh kata sedapnyeee!!! Biasalah tu, perut tengah lapar kan? Tekak tengah haus kan? Kalau tengok air lagilah berganda-ganda godaan!! Rasa nak beli satu balang tu teros!!

 

Tapi aku biasanya ke bazar sebab nak cuci mata tengok apa yang sedap. Mak dah masak kat rumah oii so buat apa aku nak beli lauk pauk lagi kan? Kalau berbuka kat rumah sewa pun aku kurang membeli makanan yang berat. Aku rajin cari kuih aje.

 

kuih_keria

First thing first!! Yeahh of cos mata aku akan nampak dulu kuih keria! Feveret sesangat okeh. Aku ni penggemar makanan manis so memang tak silap la tekak aku sukakan kuih ni. Lagi banyak gula dia yang berketul-ketul tu lagi selera aku makan.

 

 

YosriKuihTepungPelita2

Kalau aku taknak kuih keria, aku beli kuih tepung pelita. Tapi aku memilih oii. Kalau aku kat Pahang, aku tanya mak atau abah aku kat mana jual tepung pelita yang sedap. Hoho.. Lepas tu kalau kuih dia pecah-pecah aku taknak! Kalau daun pandan yang digunakan untuk buat bekas kuih tu aku tengok layu, tu pun aku taknak!

 

 

karipap-pusing

Kalau selera nak berubah sikit, aku cari karipap. Tapi tak semua tempat aku suka karipapnya. Aku sangat suka karipap yang kawan mak aku jual. Lagi sedap, rangup dan inti sangat best! Hohoo.. Aku suka inti kentang sebab aku ni peminat kentang!!

 

 

Hooo itu aje 3 jenis kuih yang menjadi pilihan utama kalau aku ke bazar ramadhan. Kalau hari biasa aku selalu beli kuih keria aje la. Karipap dan tepung pelita jarang pulak aku makan.

 

Tapi tak dinafikan aku agak memilih untuk beli kuih-muih. Sebab aku ni takkan makan makanan yang aku rasa or yang aku tahu tak kena dengan selera aku. Aku ni memilih sangat kot? Entah laa…

 

 

 

Thanks for reading!

sign NISA

21 comments :

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

oohh~ feveret sama. naz pn suka kuih keria...mesti akan cari. then akan cari kuih puteri ayu. yang lain2, tak best sngt, heee

Eina Azlina said...

kuih keria mmg sdp...=)

PaK PiS said...

tiga2 kuih ni is my febret.. ^_^

Nurnasihah Shahbuddin said...

I pulak suka kuih burger malaysia, karipap dengan keria ;))

Nurnasihah Shahbuddin said...

I pulak suka kuih burger malaysia, karipap dengan keria ;))

Iffah Afeefah said...

erk tu gambo kuih tako

sbb gne daun pandan

tpun pelita daun pisang

Cik Eka said...

eka pon suke keria..tapi eka suka lagi satu kuih.....buah melaka..hehe

Cik Eka said...

eka pon suke keria..tapi eka suka lagi satu kuih.....buah melaka..hehe

tyhafyha said...

selera kita sama lah kaka :)

NURUL AINI NORAZMAN said...

selera kita sama kecuali karipap tuh,.=p

eiela said...

oh tuh dia kuih keria, kitorang panggil kuih gelang. suka jugak tuh tapi takmo gulanya banyak-banyak, nak sikit je.

cik Beskod said...

karipap terbaik hehe :)
saya suka popia, karipap n agar2 hehehe

:.syUe.: said...

sama laa kita pun suka karipap inti kentang..tapi orang salu wat ayam,dging n sardin je skrg :(

Eyka said...

sukeee jgk kuih keria...beshh!! kite bolehh gengg!! :)

Farhana Jafri said...

fav kite same la!! sume pun fav! hik3.. suke kuih pelita yg ad sngkuang kecik2 kt dlam.. nyum3.. ahhh~~ dh trliur dh.. ;P

cik fadh said...

ishh same lar..peminat kepada makanan yg manis2 . kuih keria tu pown one of my feveret ;)

kayrul-shah said...

sama la..semua kuih tue peberet kita gak

syazwiena khan said...

suma sama ! geng geng .
lagi satu kueh lompat tikam
u should try it !!

faa.rosli said...

koi tetap suke laksa lemak mak aok...-tetibe-

liya alia said...

tepung pelita memang besttttt

Namika Matsumara said...

cucuq keriaaaa sodappp! :D *loghat org utara. yeahh.