Friday, March 25, 2011

RESIPI : Apa rasa spaghetti makan dengan sardin???

ENTRY 8 : Cabar Diri Naikkan 10 Entry Hari Ini

Yeahhh cuti semester dengan rasminya telah bermula pada hari semalam (Sabtu). Dengan kemalasan tahap gaban, aku cume merehatkan diri dan lepak kat rumah Myra. Bergayut sat sampai ke pagi, tido lewat, bangun pun lewat. Haishhhh ape punye perangai derr anak dara bangun lewat, tak senonoh betol! Adik-adik jangan ikut ye.

Apa rasanya spaghetti yang biasa kita makan dengan kuah masam tuh, kita makan dengan sardin? Hehehee…. Jom try!

 

1. Oke mula-mula macam biasalah kita basuh dulu spaghetti tu, lepas tu rebus. Then sementara kita tunggu spaghetti ni direbus, kita masak kuah nye dulu okeh?

IMG00102-20110319-1353

 

2. Tumis bawang besar dan cili api yang ditumbuk kasar. Kalau tak suka bawang besar, boleh guna bawang merah atau bawang putih, ikut suka lah nak tumbuk kasar or sampai lumat sekalipun. Dan kalau tak suka pedas, tak payah la letak cili tuh. Bila dah naik bau, masukkan setengah cawan air, lada sulah / blackpepper dan garam. Kacau sampai mendidih sikit.

IMG00104-20110319-1354

 

3. Sambil tunggu bahan tumisan tadi mendidih sikit, kita check spaghetti tadi, agak-agak dah lembut ke tak.. Jangan lupa kacau sikit, supaya spaghetti tu direbus sama rata.

IMG00106-20110319-1356

 

4. Ambil sardin tadi, letak dalam mangkuk, dan hancurkan dulu isi ikan sardin tu. Hancurkan betul-betul, supaya tak ada ketul-ketul. Kemudian, tuang dalam kuali yang ada tumisan tadi tu, kacau sebati. Lepas tu rasa lah, agak-agak kalau tak cukup garam ke, gula ke, boleh lah tambah. Jangan overdose pulak ye. Lepas tu kacau sampai masak, alaaa dalam 5 minit aje kot.

Kuah ni kalau suka yang cair, tambah lah air.. kalau suka kuah pekat-pekat, limitkan air dia. Tapi jangan sampai kering sangat pulak!

IMG00109-20110319-1359

 

5. Spaghetti yang sudah siap direbus tadi boleh lah di tos kan sampai kering ye…

IMG00110-20110319-1405

 

6. TARAAAAA sudah siap di masak dan boleh laaa makan!! Nyummm sedap jugak eyh!! Hahahaa….

IMG00113-20110319-1417

 

Haaa amacam, ade rasa nak buat tak? Simple giler kot masak benda ni. Maklumlah kami orang bujang kena pandai-pandai lah masak benda simple macam ni. Kalau asyik nak pergi makan spaghetti kat kedai, mau pokai dibuatnye. Huhuuhuuuu…

Dan ade jugak yang tak suke makan spaghetti sebab kuah dia yang asal tu ala-ala masam sikit rasanye.. Biasalah kuah tomato kan.. Hehehe… so maybe kuah sardin n boleh jadi alternatif? Ohh ye korang boleh la modify resipi ni ikut citarasa anak tekak masing-masing ye.. Boleh tambah cendawan ke, hirisan sosej ke..

Selamat mencuba! :D

 

sign NISA


33 comments:

  1. saya seumur hidup tak penah mencekik spaghetti . siyes tak tipu .

    ReplyDelete
  2. macam best jer... nak try la pasni....

    ReplyDelete
  3. my fav!! spagetti .. selalu buat jea kat umah .. hehehe :)
    spagetti sekarang dah ade yg baru macam bihun .. sebelum nie punya macam mee .. gemuk ckett .. hikhikhik :)
    Ape2 pon spagetti memang bestt!! buat yana lapar pulak malam2 nie .. hihihi :p
    Nnt nak try cara nisa pulak!

    ReplyDelete
  4. dah cuba untuk makan spagetti, tapi tekak tak boleh terima T__T

    ReplyDelete
  5. nmpk mcm sedap je.. nk try la... hehe =)

    ReplyDelete
  6. wahh tak terpikir dni nak cuba ngan sardin. akan dicuba selepas ni. thanks untuk resipi comel ni dear!:)

    ReplyDelete
  7. waa.. macam sedap je nisa masak.. mesti cuba ni :)

    ReplyDelete
  8. waaaaaaaaaaahhh new recipe hehe
    kene cubaaa nih >.< thankss share akk :)

    ReplyDelete
  9. spagetti sardin..cam plik je bunyinya..sesuai ke kombinasi tuh..heheeh

    ReplyDelete
  10. NAMPAK MACAM SEDAP.BOLEH TRY NI :D

    ReplyDelete
  11. bestnye boleh masak-masak. kat sini tak leh masak. kalau nak masak pon gune rice cooker. tp x feeling la masak guna rice cooker. huu :(

    ReplyDelete
  12. wahh dengan sardin pun boleh Hehe nampak macam sedap :D

    ReplyDelete
  13. @Nadhirah-chan

    heheh try la..
    bukan nye pelik sangat pon rasanya..
    bergantung pada kuah dia jugak :D

    ReplyDelete
  14. @Cik Awan Dyana :)

    spaghetti yg halus sikit ni namanya angel hair
    :)

    ReplyDelete
  15. @ezan

    spaghetti nye x rasa ape pun..
    bergantung pd kuahnye..
    cuba tukar style kuah ke.. hehe

    ReplyDelete
  16. @EJA

    lapar ye??
    aloloo meh cni mehh makan spaghetti :D

    ReplyDelete
  17. @ella sipurple

    hehehe
    cuba la...
    kalau jadi bagtau ye :D

    ReplyDelete

Apa Reaksi Kamu??? Sila Taip Laju Laju Di Sini :)

Copyright © Nisa Kay