Saturday, February 26, 2011

Dairi Seorang Blogger Tegar : Kita Hanya Mampu Merancang

(Telah tersimpan dalam draft selama lebih kurang 24 jam. Telah di edit mana yang patut. Entry ini sekadar interpretasi perasaan dari hati kecil aku.)

 

Ya… segalanya mampu kita rancang dengan baik, dengan tersusun. Namun, yang mengizinkan ia berlaku, adalah Yang Maha Kuasa, yang ada di atas sana, yang sentiasa memerhati, Yang Maha Mengetahui.

Berita pemergian atok pada 23 Januari 2011 menyentap aku. Terkilan aku bukan kepalang kerana aku telah merancang untuk pulang ke kampung selepas dinner fakulti, selepas majlis anugerah dekan. Pada perancangan aku, aku ingin pulang dan menunjukkan sijil aku kepada atok, yang merupakan salah satu insan yang banyak menyokong aku selain mak dan abah. Aku nak buat arwah gembira, aku nak balik rumah nenek disambut dengan ciuman dan doa atok seperti selalu. Aku nak tunjukkan pada atok, yang aku selama ni berusaha keras dalam pelajaran, semuanya untuk keluarga aku, untuk insan-insan yang menyokong aku selama ni.

Tapi, berita yang disampaikan oleh along aku, buat aku terduduk seketika. Dua hari sebelum itu, pembedahan atok berjaya! Tapi kenapa dia pergi? Kenapa? Entah berapa lama aku terdiam selepas tamat perbualan dengan along, sehingga aku mendapat kekuatan untuk menelefon abah pula. Ya, sahih! Atok dah takde. Innalillah…..

Atas bantuan seorang sahabat, aku pulang juga pada hari yang sama. Perasaan tambah kacau bilau apabila bas yang sepatutnya tiba awal di destinasi, terpaksa berhenti agak lama di stesen Kuala Lumpur. Semuanya gara-gara seorang penumpang warga asing membawa makanan (ke??) yang pelik baunya, dan ia tertumpah di lantai bas! Oh great you foreigner! Maka pemandu bas terpaksa membersihkan lantai bas dahulu.

Seperti dijangka, aku sampai lewat di Temerloh. Harapan aku untuk melihat wajah arwah untuk kali terakhir, aku telan sendiri apabila ia tak kesampaian. Ralat sungguh aku.

Nenek pesan, jangan menangis. Tapi aku tak kuat. Arwah merupakan ahli keluarga aku, seorang yang sentiasa menyokong aku tidak seperti yang lain. Semoga roh nya dicucuri rahmat. Dan semoga atok ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

 

 

 

Al-Fatihah.


30 comments:

  1. takziah for your family nisa..
    hopefully tabah eh..aku ade untuk kamuu :)

    ReplyDelete
  2. takziah buat nisa dan keluarga..
    tabahkan hati..
    Allah lebih sayang dia..
    al-fatihah.

    ReplyDelete
  3. huhuhu..sbr nisa..Allah sygkn dia..tu rahmat Allah..tabah k..takziah buat nisa..idup sbg hambaNya cmni la..kne terima seadanya yang DIA beri pada kte..:)

    ReplyDelete
  4. urmm takziah ye kak ..insyallah arwah aman kat sane :)

    ReplyDelete
  5. takziah buat nisa dan keluarga..
    mmg pyh utk kita telan dgn sesuatu yg dtg secara tiba2..

    ReplyDelete
  6. Al-Fatihah,


    *nisa, love yr blog and yr style! <3 teringin nk jadi mcm nisa

    ReplyDelete
  7. atok mira pon meninggal tarikh yg sama :(

    ReplyDelete
  8. ptt la lma xupd8.

    kak nisa,, b strong...

    ReplyDelete
  9. uhum..akak comey..=)
    sabar yah.. tiap yg terjadi penuh hikmah.. xdpt tnjuk sijil dean, tp arwah dpt tgk jgk.. =) pasti arwah tersenyum.. =D

    ReplyDelete
  10. takziah kak nisa . banyak sedekahkah al-Fatihah ye

    ReplyDelete
  11. kuatkn semangat awk... setiap yg hidup pasti ada matinya.. sedekah Bacaan Al-Fatihah byk2.. semoga roh arwah ditempatkan bersama golongan yg akan dijanjikan syurga. Amin~

    ReplyDelete
  12. banyakkan bersabar ye nisa..ade hikmah atas setiap perkara yang berlaku..

    ReplyDelete
  13. al-fatihah
    semoge roh dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  14. takziah sys...
    be strong k...
    mmg perit kalau kita tak sempat buat sesuatu utk mereka yang kita sayang...
    apa2...
    b strong...
    mesty arwah Atok sys pun nk sys strong... :D

    ReplyDelete
  15. takziah nisa.
    jangan terkilan.
    titipkan doa utk arwah selalu.
    al-fatihah.

    ReplyDelete
  16. sabar nisa..Allah lebih sayangkan dia..

    ReplyDelete
  17. u should cry,but make a quick recover ...

    -org RTM-

    ReplyDelete
  18. takziah
    harap nisa dan keluarga tabah

    ReplyDelete
  19. THANKS A LOT kepada semua yang komen...
    :)
    Nisa hargai sgt2...
    u guys gimme strength somehow
    :)

    ReplyDelete
  20. al-fatihah :(
    btw k.nisa cantik sgt n pandai bergaya
    sye suka tgk k.nisa punya style
    k.nisa, nk tanya ckit
    klu jacket mcm nk pegi pejabat tuh
    seswai pakai dgn dress atau T-shirt??
    sorry tanya kat cni

    ReplyDelete
  21. @Anonymous

    i rase dua2 pon boleh kot?
    u try tgk contoh kat internet

    ReplyDelete
  22. takziah buat kamu. smga arwah d tempatkan dikalangan org2 yg beriman. tabahkn hati, Allah lebih sygkn arwah. yg pntg, nisa teruskn stdy dengn lbh baik untuk arwah :)

    ReplyDelete

Apa Reaksi Kamu??? Sila Taip Laju Laju Di Sini :)

Copyright © Nisa Kay